CEREMONIA SZIUSO I ZAKOŃCZENIE ANGO

  1. Home
  2. Ceremonie
  3. CEREMONIA SZIUSO I ZAKOŃCZENIE ANGO
  1. 00 min  ZAZEN
  2. 35 min Doan przygotowuje i zapala 1 cały okrągły węgielek. Roshi przyniesie specjalne długie kadzidło i 2 krótkie oraz kadzidło w proszku.
  3. 35 min  Sziuso wychodzi z zendo i idzie do pokoju dokusan, aby spędzić tam chwilę w milczeniu.
  4. 40 min  Mały dzwonek na zakończenie zazen (Doan). Z zendo wychodzą: Roshi, ludzie obsługują-cy dzwonki i klapki. Ino czyta instrukcję Dialogu Dharmy. Kiedy skończy osoba dzwoniąca bonszo wychodzi i zaczyna uderzać.
    Dalej czas podany jest szacunkowo
  5. 48 min  3 minuty bonszo, bez długich przerw + akcelerando + 3 uderzenia na koniec: średnie, słabe i mocne, i 7 uderzeń w gong (doan).
  6. 53 min  CEREMONIA SZIUSO NA ZAKOŃCZENIE ANGO
    Wybrane przez Sziuso osoby do grania na dzwonkach i klapkach, Sziuso i Roshi stoją w rzędzie (w tej kolejności) przed wejściem do zendo. Kiedy umilknie gong, osoba ...... uderza w "wysoki" dzwonek czin (fioletowy) zaś osoba ....... odpowiada "niskim” dzwonkiem czan (czerwonym). Następnie osoba ......... uderza w klapki (pomiędzy tymi dźwiękami przerwy - policz do czterech). Czin, czan, klapki, Sziuso i Roshi okrążają zendo i wchodzą do zendo. Czin - lewa strona maty Buddy, czan – prawa strona maty Buddy wchodzą i robią akcelerando i 2 ostatnie „czing czang”. Następnie Roshi, potem Sziuso stają po dwóch stronach ołtarza. Po ostatnim ching-chang kłania-ją się sobie nawzajem, zaś Roshi & Sziuso kłaniają się zwróceni w kierunku ołtarza. Siadają wszy-scy oprócz Roshiego i Sziuso. Roshi ofiarowuje kadzidło, robi 3 pełne pokłony, zaś doan uderza w tym czasie w gong, Roshi podchodzi do swojego miejsca i siada.
  7. 58 min Sziuso podchodzi do ołtarza i robi 3 pokłony, podczas gdy Roshi/Hoshi siedzi. Sziuso podchodzi do Roshiego, robi pokłon i otrzymuje od niego kij szippei, wraca na swoje miejsce i siada z kijem. Osoba siedząca blisko Roshiego przysuwa suiczing do Roshiego/Hoshiego. Roshi/Hosji wygłasza deklaracje:
    Smoki i słonie! Słuchajcie mnie uważnie! Co jest poza wieczną wiosną? Proszę, żeby każdy z Was też odsłonił prawdziwą dharmę! Nyo! Nyooooo! Tylko tak!
  8. Sziuso wygłasza wstęp i zaprasza do zadawania pytań.
  9. Teraz uczniowie podchodzą po kolei do Sziuso. Każdy wykonuje pełen pokłon, przyjmuje postawę czoki i trzymając ręce w gassio zadaje pytanie zaczynając: "Sziuso”. Kiedy wysłucha odpowiedzi, mówi „Dziękuję” i robi pełen pokłon. Sziuso może zakończyć robiąc pokłon.
  10. Kiedy jedna osoba zadaje pytanie, druga podchodzi i stoi gotowa obok maty Buddy trzymając ręce w gassio. Podchodzą wszyscy uczestnicy.
  11. Po zakończeniu Sziuso staje obok swojego dawnego miejsca. Wszyscy siedzą. Ino prosi wszystkich o powstanie.
    Doan rozpoczyna akcelerando przed Sutrą Serca. 3 pokłony przy uderzeniach w keisu. Następnie Roshi/Hoshi robi 3 pokłony przy uderzeniach w gong. Sutra Serca, Eko (zapisane przez Shiuso – deklamuje ino, początek i koniec jest taki sam, środek pisze Shiuso, patrz załącznik ), Budam Sa-ranam Gaczami, gong  (doan), „Buddowie...”, akcelerando na keisu. Eko. Wszyscy robią 3 pokłony przy keisu. Siadamy. Osoba siedząca blisko Roshiego przysuwa suiczing przed Roshiego.
  12. Roshi/Hoshi wygłasza deklarację końcową: 
    Smoki i słonie! ………..kwestia Hoshiego…………  Nie daj się omamić wątpliwościom. Nyo Ze. Właśnie tak! i uderza w suiching. (Nie ma ceremonii koła.)
  13. Przewodniczący(a) zarządu, Ino, poprzedni Sziuso i inni składają gratulacje. Asystent Ino (L), Ino (P), zaczynają dzwonić na zmianę „czing-czang” prowadząc procesję na zewnątrz. Roshi (P), Sziuso (L). Wszyscy wchodzą do pokoju dokusan. Roshi i Sziuso robią 3 pokłony przed ołtarzem. Doan prosi wszystkich, by zebrali się na zewnątrz do zrobienia fotografii.

Instrukcja ceremonii Shiuso 

 

(odczytywana i demonstrowana przez Ino) 

Przykład z Recza 2003 mogący być inspiracją: 

 

Teraz odbędzie się ceremonia Shiuso. Przedstawię zasady tej ceremonii, a później jeszcze zademonstruję, także proszę nie niepokoić się jeśli czegoś od razu nie będziecie wiedzieć. 

Podchodzimy kolejno do maty przed Shiuso (kolejność omówię za chwilę), wykonujemy 1 pokłon i nie wstając przyjmujemy postawę czoki (tj. na kolanach) i trzymając ręce w gassio zadajemy pytanie. Zaczynamy zawsze od zwrotu „Shiuso!”. 

Po otrzymaniu odpowiedzi możemy ukłonić się w gassio i powiedzieć „Dziękuję” co kończy spotkanie, ale też spotkanie może zakończyć Shiuso – kłaniając się. Wtedy też kłaniamy się w gassio i mówimy „Dziękuję”. Musimy pamiętać, że ukłon Shiuso definitywnie kończy spotkanie i musimy odejść. 

Na zakończenie wstajemy, robimy pełne pokłon i wracamy na swoją matę tą samą drogą, którą przyszliśmy. 

Może się zdarzyć, że pytanie, które chcemy zadać zada wcześniej ktoś inny. Tak naprawdę jednak każde pytanie jest inne i oczywiście możemy je zadać. 

Teraz o kolejności podchodzenia do Shiuso: 

Zendo jest podzielone na 2 części: lewą i prawą. Podchodzimy na przemian – raz z jednej, raz z drugiej strony. Najpierw podchodzą uczestnicy z mat środkowych od ostatniego rzędu do pierwszego, a następnie z mat przy ścianie i oknach od ostatniej do pierwszej. Żeby podchodzenie było płynne, następna w kolejności osoba podchodzi i staje na specjalnej przeznaczonej do czekania macie; robi to w momencie kiedy poprzednia osoba wróci na swoje miejsce (druga w kolejności osoba podchodzi, kiedy pierwsza podeszła do Shiuso). Z rzędów środkowych najpierw wychodzą uczestnicy, którzy są bliżej przejścia. Pierwsza osoba wstaje z maty w momencie kiedy Shiuso zaprosi do zadawania pytań. 

Załączniki


Czy ten artykuł był pomocny?