Przykład z rozpoczęciem o godz. 15:00
Dobrze wyznaczyć Mistrza Ceremonii (może nim by Ino, ale niekoniecznie), który zadba odpowiednio wcześniej o: odświętny wystrój ołtarza (odpowiedni stolik, obrusy, kwiaty, akcesoria wskazane przez nauczyciela), miejsca dla gości (dobrze by było trochę krzeseł dla osób świeckich), płatki kwiatów, śpiewniki dla gości (lub wydrukowaną na pojedynczych kartkach Sutrę Serca). Trzeba poznać specyfikę miejsca zaślubin i dostosować do tego rekwizyty.
Mistrz Ceremoinii powinien wiedzieć kto gra na ching i chang, klapkach, bębnie oraz dzwonie i keisu/dzwonku (dzwon może byćjako duże keisu i może obsługiwać je doan). W Ceremoni zwyczajowo bierze udział dziecko, konsultuje się komu przypadnie ta rola.
Co ważne: organizuje próbę. Zaprasza wszystkich funkcyjnych Ceremonii (Młodożeńcy nie są konieczni) np. godzinę przed Ceremonią by nauczyli się ról. Ustawia krzesła i ustala miejsca. Oczywiście decydujący głos we wszystkich sprawach ma Roshi i podporządkowuje się jego zaleceniom.
Przyjęcie Wskazań
Godzina 15:00 nastrojowa muzyka w zendo
Godzina 15: 30 7 uderzeń w duże keisu.
Trwający 7 minut dźwięk uderzeń w gong zaprasza gości do wejścia do zendo (doan) i zajęcia miejsc. Gdy gong cichnie, większość gości siedzi już. Po 7 uderzeniu w gong zaczynają grać ching i chang. Procesja ching chank klapki bęben, Roshi, panna młoda i pan młody. Siadają przed małym, ślubnym ołtarzem. [Jeżeli uroczystość odbywa sie poza miastem gong, dzwon (bonsho) powinien być na zewnątrz, na dworze.]
Kiedy procesja podchodzi do ołatarza Ino mówi: „Proszę wszystkich o powstanie.”
OFIAROWANIE KWIATÓW.
Wchodzi dziecko i ofiarowuje kwiaty Roshiemu, aby umieścił je na ślubnym ołtarzu. Roshi zapala kadzidło i robi trzy pełne pokłony (sampai) przy dźwięku małego dzwonka.
ZAPALENIE ŚWIEC
Roshi zapala 2 białe, smukłe świece na małym ołtarzu (jeżeli odbywa sie więcej niż jeden ślub jednocześnie, to odpowiednio więcej świec) i podaje jedną pannie młodej, drugą panu młodemu. Młodożeńcy podchodzą do ołtarza Buddy (lub na ołtarzu ślubnym) i razem zapałają dużą białą świecę Buddy (jest ona niższa i większa w obwodzie od świec na małym ołtarzu). Młodożeńcy wracają na miejsca, stawiają swoje świece na małym ołtarzu (lub ofiarowują je świadkom, którzy je wygaszają) i siadają w pozycji klęczącej na piętach (seiza) lub na krzesłach.
Roshi podchodzi do maty Buddy, robi trzy pokłony, ofiarowuje kadzidło na ołtarzu i wraca do maty.
SUTRA SERCA.
Kiedy Roshi wrócił i stanął przed mata Buddy Ino intonuje sutrę serca. Zapowiada: „Teraz wyrecytujemy Sutrę Serca”. Zaprasza wszystkich do przełączenia się do recytacji. Zwraca uwagę gości na teksty przy ich miejscach. Wszyscy przyłączają się do śpiewu.
Teraz Ceremonię prowadzi Roshi:
OŚWIADCZENIE OTWIERAJĄCE
Pozostając w wyprostowanej klęczącej pozycji (lub siedząc na krzesłach) z twarzą zwróconą w stronę ołtarza Buddy,
"Dzisiaj, DZIEŃ MIESIĄCA ROKU zebrali się tutaj przyjaciele i rodzina Imię Panny Młodej (jeśli ma to też Dharmiczne) i Pana Młodego (jeśli ma to też Dharmiczne).
(wszystkie imiona i nazwiska w pełnym brzmieniu)
Zebraliśmy się aby dać świadectwo i wspomóc i w ich ślubowaniu sobie nawzajem poprzez przyjecie wskazań w małżeństwie. To dzięki dobrodziejstwu Buddy właściwe okoliczności karmiczne sprawiły, że ta wspaniała uroczystość jest możliwa. Oby trwali oni w pogłębianiu swojego życia przez postępowanie drogą Buddy wspólnie ze wszystkimi odczuwającymi istotami. A my połączmy się we wspomaganiu ich.
SCHRONIENIE I PRZYJĘCIE WSKAZAŃ
Klęcząc w wyprostowanej postawie (seiza) /stojąc z dłońmi złożonymi w gasshio, przodem do Roshiego. "To wspaniałe i radosne, że połączyliście się, aby schronić sie w Trzech Skarbach i jako mąż i żona przyjąć Wskazania w małżeństwie, z błogosławieństwem rodziny i przyjaciół. Schronić sie w Buddzie to rozszerzyć Wasz Wyjątkowy Związek przez wejście na Drogę Miłosierdzia i Współczucia całemu istnieniu. Tą Droga postępują wszyscy Buddowie w Dziesięciu Kierunkach. Jest ona wolna od przeszkód i trudności. Wspólnie przyjmijmy Schronienie."
TRZY SKARBY
Młodożeńcy powtarzają każdą linijkę za Roshim.
PRZYJMUJĘ SCHRONIENIE W BUDDZIE
PRZYJMUJĘ SCHRONIENIE W DHARMIE
PRZYJMUJĘ SCHRONIENIE W SANDZE
PRZYJMUJĘ SCHRONIENIE W BUDDZIE JAKO JASNYM UMYŚLE
PRZYJMUJĘ SCHRONIENIE W DHARMIE JAKO JASNEJ PRAWDZIE
PRZYJMUJĘ SCHRONIENIE W SANDZE JAKO JASNYM ŻYCIU
CAŁKOWICIE SCHRONIŁEM SIĘ W BUDDZIE
CAŁKOWICIE SCHRONIŁEM SIĘ W DHARMIE
CAŁKOWICIE SCHRONIŁEM SIĘ W SANDZE
"Teraz przedstawiam wam TRZY CZYSTE WSKAZANIA."
Z CZYSTOŚCIĄ SERCA ŚLUBUJĘ NIE CZYNIĆ ZŁA
Z CZYSTOŚCIĄ SERCA ŚLUBUJĘ CZYNIĆ DOBRO
Z CZYSTOŚCIĄ SERCA ŚLUBUJĘ ŻYĆ POŚRÓD INNYCH I POZWALAĆ ŻYCIU WYPEŁNIAĆ SIĘ WE MNIE DLA POŻYTKU WSZYSTKICH ISTOT
"Ten, który postępuje Drogą urzeczywistnia Życie zgodnie z DZIESIĘCIOMA WSKAZANIAMI"
Życie jest nie zabijaniem
Życie to nie kradzenie
Życie to nie bycie przywiązanym do pragnień
Życie to nie mówienie kłamstw
Życie to nie odurzanie się
Życie to nie mówienie o wadach innych
Życie to nie wywyższanie siebie i nie obwinianie innych
Życie to nie bycie samolubnym
Życie to nie trwanie w gniewie
Życie to nie mówienie źle o Trzech Skarbach
"Trzy Skarby, Trzy Czyste Wskazania i Dziesięć Wskazań wyrażają Jedną Prawdę. Ta prawda jest naturalnym wyznacznikiem wszystkich Buddów i była przekazywana z pokolenia na pokolenie aż do chwili obecnej. I właśnie teraz przekazałem ją wam. Będzie wspierała was i wzbogacała wasze życie. Czy ślubujecie podtrzymywać ją?"
Młodożeńcy mówią: "Tak, ślubuję."
"Przedstawienie wam wskazań jest dla mnie zaszczytem. Przyjmując Wskazania wstąpiliście na Drogę wraz ze wszystkimi czującymi istotami.”
Ino ogłasza: POZOSTAŃMY W CISZY PRZEZ 5 MINUT. Doan dzwoni 3 razy w dzwonek/keisu. Medytujmy w Ciszy. ZAZEN (5 minut, kończy się dźwiękiem dzwonka/keisu).
DEKLARACJA ZAŚLUBIN wszyscy wstają
Stojąc przed młodożeńcami, którzy pozostają w pozycji seiza. "W Świętym Związku, jako mąż i żona wstąpiliście w Wielką Ciszę. Oto trzy ważne rzeczy do zapamiętania:
Pierwsze:
Życie jest w całkowicie nieruchome. xxxxxxxxx
Jest bez ekscytacji. Pozostaje zawsze spokojne, obojętne na dramaty czy sukcesy. Ta cisza i bezruch, które stale podtrzymuje nasze życie, nazywają się Życiem Buddy. Proszę, ufajcie temu życiu w sobie nawzajem. Ufać sobie wzajemnie w ten sposób, to przyjąć schronienie w Buddzie.
Drugie,
Prawdą życia jest żyć.
Przez bezruch w życiu poznajemy coś, co pozwala nam mieć prawdziwą, dobrą drogę życia. Naszą praktyką jest, że Prawdą Życia jest żyć. To znaczy przyjąć schronienie w Dharmie. Proszę, traktujcie się nawzajem jak Buddę. Xxxxx Urzeczywistnianie tego z dnia na dzień, jest waszym nauczycielem. Proszę, poznajcie się i żyjcie ze sobą w przyjaźni bez blisko. intimatly
Trzecie,
Żyć to znaczy pozwolić, żeby życie dokonywało się w tobie. Żyjesz z innymi ludźmi, nie tylko dla siebie. To jest praktyka przyjmowania schronienia w Sandze. Wiedz proszę, że żyjesz raz, ale twoje życie przenika się wzajemnie z życiem twojego męża, twojej żony, rodziny, przyjaciół, znajomych i wszystkich odczuwających istot. Uczestniczycie nawzajem w swoich życiach, wpływacie na siebie. Wasze małżeństwo przyniesie poczucie ufności wam obojgu, ale także innym. Proszę, troszczcie się o siebie cały czas. Xxxxxx tolive and to be lived xxxxx
Niech mi będzie wolno wyrazić radość, że robicie nowy krok w życiu. Dzień ten stał się możliwy nie tylko dlatego, że wasze serca są szczere i czyste, ale dzięki doświadczeniu Buddy, który się nim podzielił, a też dzięki wysiłkowi waszych rodziców i całego społeczeństwa. Jest moim najgłębszym życzeniem, abyście pozostali całym sercem mężem i żoną przez całe życie z tym samym głębokim uczuciem, jakiego teraz doświadczacie.
Wiara, miłość, szacunek i życzliwość stanowią cnoty małżeńskie. Dają nam siłę, abyśmy byli otwarci na każdą sytuację i pomagają zdawać sobie sprawę, że gdziekolwiek się zwracamy spotykamy samych siebie. Jest moim życzeniem, byście razem się rozwijali i mieli w pamięci, że wyrażenie wdzięczności jest największym skarbem. Obyście pomagali sobie wzajemnie postępować drogą Buddy."
WODA MĄDROŚCI
Roshi oczyszcza wodę mądrości nad urną z kadzidłem; namaszcza swoją głowę przy pomocy gałązki wierzby zanurzonej uprzednio w wodzie; podchodzi i namaszcza najpierw pannę młodą, potem pana młodego, po czym ponownie namaszcza siebie.
Potem wszystkich.
PRZYJĘCIE RAKUSU
oczyszczenie rakusu, Roshi daje pannie młodej - ta zakłada, potem panu młodemu.
PRZYJĘCIE MAL I OBRĄCZEK
Buddyjskie male symbolizują Przebudzony Umysł. Klękając przed młodożeńcami, Roshi okadza (oczyszcza) buddyjskie paciorki i ofiarowuje je pannie młodej. Ona kłania sie (gassho), przyjmuje paciorki w obie dłonie, odwraca się ku panu młodemu i składa je na jego złożonych w gassho dłoniach. Oboje równocześnie kłaniają się sobie w gassho. Pan młody wkłada malę na nadgarstek lewej dłoni. Roshi powtarza cały rytuał z panną młodą.
OBRĄCZKI
Szlachetny metal obrączek symbolizuje długie życie. Nie tylko chodzi o lata, ale i nieskończoność każdej chwili, którą dzielimy. Roshi okadza (oczyszcza) obrączkę, ofiarowuje ją obiema dłońmi panu młodemu. Oboje gassho. Pan młody, mając obrączkę w dłoniach złożonych w gassho zwraca się ku pannie młodej i wkłada tę obrączkę na jej palec. Kłaniają się sobie. Powtarzając obrzęd, Roshi ofiarowuje obrączkę pannie młodej. Młodożeńcy stają przodem do Roshiego. Wszyscy razem gassho.[Obraczki NIE SĄ NIEZBĘDNE tylko, jeżeli macie i chcecie].
PRZECZYTANIE I PODPISYWANIE OSOBIŚCIE ZROBIONYCH ŚWIADECTW ŚLUBU (2 teksty na 1 kartce papieru)
(Roshi odciska kciuk, podpisują się młodożeńcy i świadkowie)
MAŁŻONKOWIE ODDAJĄ RAKUSU ŚWIADKOM
Roshi składa życzenia. Potem reprezentanci i funkcyjni. Potem Ewa Kaian, rodzina, przyjaciele.
Ino zachęca rodzinę, przyjaciół i gości do składania życzeń, ale mówi też, że będzie czas po ceremonii, żeby złożyć życzenia Młodej Parze osobiście.
Ewentualny czas na ofiarowanie wiersza i ekstrasy.
MŁODOŻEŃCY STOJĄ
"Dzięki dobrodziejstwu i przewodnictwu Buddy, rodziny i przyjaciół małżeństwo (imię, imię dharmiczne oraz nazwisko Pani Młodej oraz Pana Młodego zostało pomyślnie przypieczętowane"
"Pocałujcie się proszę"
POSYPYWANIE PŁATKAMI KWIATÓW
Roshi rozrzuca płatki kwiatów z koszyka. (Muzyka? ktoś gra na instrumencie). Wszyscy wstają. Młodożeńcy, a za nimi Roshi wychodzą.
Czas na składanie osobistych życzeń.
OŁTARZ BUDDY MAŁY OŁTARZ ŚLUBNY
Posąg Buddy 4 białe, smukłe, wysokie świece + 4 świeczniki
biała świeca urna na kadzidła
urna na kadzidła białe naczynie z woda
kwiaty w wazonie gałązka wierzby
naczynko z woda z miodem;,, Kaishaku albo mały, ręczny dzwonek (Roshi)
proszek kadzidlany (Roshi)
POD MAŁYM OŁTARZEM, na tacce
Sumi and water jar (Roshi)
Inkstone (brush) seal (Roshi)
Red ink for Seal (Roshi)
Kleenex
Pen (Roshi)
Cigarette Lighter (Roshi)
Charcoal for Incense Urn (Roshi)