HAN

Han zaczyna grać na 7 minut przed pierwszym zazen (5.20), przed samu (8.30) i przed zakończeniem samu (10.00 lub 9.30) oraz na przemian z umpanem przed posiłkami. (Patrz rozkład dnia.) 

Osoba obsługująca han przychodzi wcześniej, wykonuje 3 pełne pokłony przed hanem (należy przygotować sobie matę i rozkładać ją do pokłonów), sięgając po han robi gassio; między uderzeniami trzyma młotek w pozycji sziasiu, za koniec trzonka, główką do dołu; po odwieszeniu młotka robi gassio oraz 3 pokłony. Tych ostatnich nie robi przed praktyką samu. Wszystkie czynności wykonuje w skupieniu, cały czas w kontakcie z hanem.  

Han gra 7 minut: 

.  .  .  .  .  .  .   .   .   .   .  .  .  . . ...  . 

Staramy się by ostatnie uderzenie po akcelerando wypadło w czasie przewidzianym jako początek następnego bloku (np. zazen). 

Po skończeniu porannego grania wchodzimy do zendo i stajemy przy drzwiach zamknąwszy je. Następnie podczas Kentan — powitalnego obchodu Roshiego/Hoshiego unosi ręce w gassio — witając się z Roshim/Hoshim jak pozostali. Potem, wybierając moment pójścia do swojej maty wybiera taką strategię, aby równo z nim ukłonić się przed matą i do zendo (drugi i trzeci pokłon, pierwszy Roshi/Hoshi robi do ołtarza). 

Przed posiłkami, podczas gry z umpanem, osoba grająca na hanie wchodzi do zendo po tym, jak soku po złożeniu ofiary wyjdzie z niego. 

Gra na hanie/umpanie: 

Ceremonię orioki rozpoczyna gra na hanie i umpanie. Kiedy wszyscy się usadowią Soku oraz osoba grająca na hanie kłaniają się w gassio i zaczynają grać (jeśli jest taka potrzeba Soku umawia się z jednym z kelnerów by pokazał, kiedy mają zacząć). Rozpoczyna Soku jednym uderzeniem w umpan, han odpowiada (po kilku sekundach), ponownie umpan, odpowiedź hana, a potem coraz szybciej na zmianę umpan i han przechodząc pod koniec akcelerando — moment ciszy i znowu umpan, odpowiada han, umpan i kończy han. Lekkie przyspieszenie następuje przy 3-cim uderzeniu. Akcelerando w miarę długie (należy zgrać się tak, żeby skończyć je równocześnie). Umpan (Soku) prowadzi (przyspiesza), han dostosowuje się do umpana. 

 •    –    •    –    •   –   •  –  • – • –•–•–•–...     •    –    •    – 

 Istotny jest „duch”, który za tym stoi (i przenosi się do zendo) – istotne są interwały pomiędzy dźwiękami. 

Uwaga! Jeśli gra odbywa się na zewnątrz budynku, okno do zendo powinno być otwarte. 

 Jeżeli gramy na hanie blok 15-minutowy, to kończąc trzema uderzeniami należy pamiętać, że są one różnej ‘siły’: pierwszy — średnio, drugi - ciszej, trzeci — głośno. 

Załączniki


Czy ten artykuł był pomocny?