Podczas nieobecności Roshiego Hoshi pełni funkcje nauczyciela, co oznacza, ze dba o ducha praktyki, inspiruje i wspiera innych praktykujących i może prosić inne funkcyjne osoby o zrobienie różnych prac. W trakcie Ango, gdy nie ma Roshiego lub na jego prośbę Hoshi wypełnia role nauczyciela i np. kłania się razem z Shiuso przy opuszczaniu zendo itp.
Ogólne:
po zakończeniu bloków: kłania się przed matą Buddy (razem z sanghą, doan: małe keisu), podchodzi do swojej maty i odwraca się do Shiuso i kłaniają się razem; po czym odwracają się i kłaniają do sanghi (razem z sanghą, małe keisu), wychodzą z zendo w gassio; kłaniają się do siebie, mogą kłaniać się wychodzącym uczestnikom.
Sesshin
Plan dnia składa się z kilku bloków:, (poranny) blok zazen, serwis, posiłek.
(Poranny) blok zazen
Poranny blok zazen różni się od innych bloków zazen porannym powitaniem praktykujących. Hoshi wchodzi do zendo na ostatnią chwile i wszyscy powinni już siedzieć na swoich miejscach. Podchodzi do maty Buddy, pokłon w gassio, po lewej stronie maty Buddy podchodzi do ołtarza, ofiarowuje sproszkowane kadzidło, rozkłada zagu na macie Buddy, wykonuje 3 pokłony i rozpoczyna poranne powitanie. Podczas powitania lekko „szura” stopami po podłodze, dzięki czemu siedzący mogą się zorientować i usłyszeć, że Hoshi zbliża się do ich miejsca. Hoshi, pod koniec powitania, gdy jest przed Shiuso, kłania się mu, podchodzi do maty Buddy i robi pokłon w gassio (1 dzwonek doana zwiastujący rozpoczęcie zazen), podchodzi do swojego miejsca i robi drugi pokłon w gassio (2 dzwonek doana), odwraca się do srodka zendo i robi trzeci pokłon i siada w pozycji zazen (3 dzwonek doana). Po zazen Hoshi wstaje do kinhin. W zendo nadaje ton i kieruje praktyką Ino i to wg. jego/jej wskazówek przebiega praktyka/kinhin. Po zakończeniu kinhin Hoshi ofiarowuje długie kadzidło i rozpoczyna się 2 runda zazen.
Serwis
Po zakończonym zazen H. podchodzi do ołtarza, ofiarowuje sproszkowane kadzidło, podchodzi do maty Buddy, rozwija zagu, robi 3 pokłony na macie Buddy, następnie 9 pokłonów wspólnie ze wszystkimi i potem jeszcze 3 pokłony, zwija zagu i rozpoczynają się śpiewy. Hoshi w ODPOWIEDNICH momentach śpiewów podchodzi do ołtarza i ofiarowuje sproszkowane kadzidło. W trakcie recytacji linii przodków w ODPOWIEDNICH momentach wykonuje pokłony na macie Buddy. Po zakończeniu śpiewów robi przed matą Buddy 3 pokłony wspólnie ze wszystkimi. Pokłony akcentowane są uderzeniami w keisu przez doana. Po trzecim pokłonie Hoshi zwija zagu, staje przed matą Buddy i robi pokłon w gassio, (pierwszy dzwonek, wszyscy kłaniają się w gassio), podchodzi do swojej maty i się kłania (drugi pokłon wszystkich/drugie uderzenie w kejsu), odwraca się do środka zendo i robi pokłon – wszyscy kłaniają się w siasiu i siadają do śniadania (doan dwa razy uderza w keisu). Pokłony kończące serwis Hoshi wykonuje na słomianej macie, na której leży mata Buddy, a następujące 3 pokłony, po których siadamy na matach do posiłku. Hoshi zaczyna je już na podłodze tzn. cofa się troszkę i schodzi ze słomianej maty (?). W trakcie serwisu i w zawsze przy okazji ofiarowania kadzidła na ołtarzu, gdy Hoshi odchodzi od ołtarza i zmierza do maty Buddy, to odwraca się od ołtarza w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara.
Posiłek
Posiłek na sessin prowadzi Doan. Ponieważ Hoshi razem z Shiusso są głównymi osobami w okresie praktyki, cały rytm posiłku wyznaczany jest przez ich tempo jedzenia. Dlatego Hoshi je w swoim tempie, ale dobrze żeby miał świadomość, że gdy skończy za szybko posiłek, to kelnerzy np. wniosą wodę, a pewna liczba osób w zendo może nie być na to jeszcze gotowa.
Inne:
-
Gdy Hoshi wręcza szipei sziuso, to frędzle są z lewej strony Hoshiego, tak, że sziuso przyjmując szipei na frędzle z prawej strony
-
Należy uderzać w suiching trzymając zawsze pionowo