Uwagi ogólne:
-
Zadaniem Shisui jest pomoc osobom praktykującym w pracy nad umysłem w czasie samu – praktyki pracy fizycznej. Ponieważ głównym celem praktyki jest badanie umysłu, praca fizyczna nie powinna być zbyt ciężka, ani wymagać bardzo szybkiego tempa.
-
W czasie Ango Shisui bierze udział w zebraniach osób funkcyjnych, w czasie których konsultuje najważniejsze decyzje.
-
Aby dobrze zorganizować pracę, szef samu powinien uzgadniać z osobami odpowiedzialnymi (Shiuso, Ino, Dzikido, Tenzo) rodzaj prac, w których potrzebują pomocy oraz liczbę osób potrzebnych do pomocy. Szczególnie dotyczy to gospodarza/gospodyni obiektu, którzy często mają różne prace do wykonania. Czasami znalezienie odpowiednich prac wymaga uważności.
-
Każdego dnia Shisui przygotowuje listę prac, które powinny być wykonane w czasie praktyki samu. Lista ta powinna obejmować także różne drobne prace, o których wykonanie prosimy osoby, które skończyły już swoje zadania.
-
Jeśli to możliwe, Shisui powinien planować przydział prac dla każdego członka sanghi pamiętając, iż głównym zadaniem w czasie samu jest praca z umysłem każdego praktykującego. Szef samu powinien pamiętać o tym, że zleca czy proponuje pracę, a nie zgadza się na to, co chcą robić lub co wymyśliły sobie osoby, które pracują. Szef samu zwraca uwagę na to, aby przyjaciele/znajomi pracowali w miarę możliwości oddzielnie, żeby zachować ciszę.
-
Przydzielając pracę Shisui może rozważyć zalety i wady tego, że każda z osób codziennie zmienia swój zakres prac, te same osoby wykonują przez jakiś czas np. 3 dni te same zadania czy zalety i wady sytuacji, gdy te same osoby wykonują te samą pracę długi czas (np. 7 lub 14 dni).
-
Zadaniem Shisui jest zapewnienie osobom pracującym odpowiednich narzędzi i sprzętu. Shisui jest także odpowiedzialny za porządek w składziku z narzędziami i miejscu, gdzie trzymane są środki do czyszczenia.
-
Shisui powinien pamiętać, iż kelnerzy mają połowę samu wolną- dzieje się tak wtedy, gdy jest taka ilość osób, że kelnerzy jedzą osobno
-
Shisui wyznacza osoby mające zmywać naczynia do gotowania. Ich liczbę konsultuje razem z Tenzo, ewentualnie Soku, jeśli miałoby to dotyczyć czasu kelnerów. Osoby zmywające naczynia są zwolnione z pracy na samu lub jego części.
-
Shisui powinien wziąć od ino listę osób, które mają już przydzielone jakieś funkcje i prace do wykonania, żeby wiedzieć przed kołem samu, kim mniej więcej może dysponować i uniknąć tym samym zamieszania podczas koła Samu
-
Podczas koła samu Shisui powinien raczej wydawać polecenia, a nie prosić o ochotników (wyjątkiem są sytuacje takie jak zmywanie naczyń po dodatkowych posiłkach czy zakupy wymagające jazdy samochodem itp). W kole pracy przydziela zadania konkretnym osobom, wymieniając ich imiona. Dobrze, żeby miał przygotowaną listę i żeby przydział odbywał się dynamicznie i sprawnie. W 2006 roku Roshi szczególnie podkreślał, że koło Samu ma przebiegać sprawnie, szybko i w milczeniu, żeby ludzie się nie rozpraszali. Shisui powinien kontrolować sytuację i nie dopuszczać do zamieszania w trakcie koła.
-
Zna ustalenia z gospodarzami (segregacja i wywóz śmieci, używanie narzędzi i reguły specyficzne dla danego miejsca)
Przebieg zebrania – koła Samu
-
Han daje sygnał na zebranie się społeczności przed domem. (Dźwięk hana trwa 7 minut).
-
Gdy dobiega koniec gry hana wszyscy stoją w kole, a Shisui daje sygnał do pokłonu w gassio.
-
Głos w kolejności zabierają: Roshi, Hoshi, Shiuso, Ino (jeśli mają coś do powiedzenia).
-
Jeśli Shisui uzna za stosowne (np. w praktyce samu uczestniczy duża liczba nowych osób albo ludzie praktykują w sposób mało uważny), może dać krótkie wprowadzenie do praktyki pracy (np. przypomnieć istotę samu, powiedzieć o błędach, dzielić się ważnymi doświadczeniami). Od czasu do czasu warto przypominać o odkładaniu sprzętów na miejsce i porządkowaniu swojego miejsca pracy na koniec samu.
-
Shisui mówi krótko o najważniejszych pracach, jakie będą wykonywane. Jeśli ma być Fushin, tłumaczy, na czym będzie ono dziś polegało.
-
Jeśli w kręgu uczestniczy wiele nowych osób Shisui może wyjaśnić treść i sens śpiewu.
-
Osoby funkcyjne, pracujące w kuchni oraz te, które otrzymują stały przydział pracy udają się do swoich zajęć.
-
Osoby, które nie znają swojej pracy tworzą mniejszy krąg, a Shisui przydziela im zadania.
-
Szef samu daje sygnał, że skończył i wszyscy kłaniają się w gassio.
TIBETAN SHAMBHALA CHANT
KI KI SO SO ASHE
Dispelling life force inviting, continuity, receiving brush stroke symbol of Shambala
(giving) Unconditional Confidence
LHA GYAL LO
Gods Victory to
Drala
Kami
TAK SENG KHUNG DRUK
Tiger Lion Garuda Dragon
YAR KIE !!!
„We made this !!!”
Tibetan proclamation – as they reach the summit of a mountain.
Przebieg samu — praktyki pracy
-
Shisui prowadzi praktykę – to znaczy, że jeżeli zleca komuś pracę/prosi o jej wykonanie, ta osoba musi to wykonać, nie może odmówić.
-
Gdy szef samu, zleca/prosi kogoś, aby wykonał jakąś pracę, powinien sprawdzić, czy to zostało zrobione, jeśli nie — spytać daną osobę, dlaczego nie zostało zrobione.
-
Każda osoba, która nie pracuje na samu, musi być spytana, dlaczego nie pracuje (łagodnie). Zadaniem Shisui jest pomoc w praktykowaniu, a nie okazywanie swojej władzy.
-
Dobrze jest, aby Shisui pracował razem z większą grupą, aby swoją postawą wpływać na zachowanie i sposób pracy innych.
-
Shisui powinien pracować w widocznym miejscu po to, by osoby zgłaszające się po dodatkową pracę albo potrzebne narzędzia mogły go/ją łatwo odnaleźć.
-
Osoby, które skończyły pracę powinny zgłaszać się do szefa samu po następne zadania.
-
Han daje znak do zakończenia pracy. Dźwięk hana trwa 7 minut. W tym czasie osoby pracujące powinny uprzątnąć swoje miejsce pracy, wyczyścić oraz odstawić na miejsce sprzęt do pracy.
Praktyka Fushin
-
Praktyka Fushin to praktyka wspólnej pracy wszystkich członków sanghi na podobieństwo „ptaków, które wspólnie dziobią ziarno”. U nas trwa ona około 10-15 minut. Roshi bardzo szanuję tę praktykę.
-
Zadaniem Shisui jest znalezienie odpowiedniego miejsca do tej praktyki. Wymaga to przestrzeni, w której wszyscy mogą zmieścić się i pracować, oraz pracy, którą mogą wykonywać wszyscy równocześnie, będąc stosunkowo niedaleko siebie. Trzeba też przygotować sprzęt potrzebny dla wszystkich.
-
W ostatnich latach Fushin polegało na: wspólnym plewieniu ścieżek, zbieraniu śmieci wokół budynku, pastowaniu podłóg, zamiataniu placu, itd.
-
Przed podjęciem decyzji o miejscu i przedmiocie Fushin Shisui powinien skonsultować to z Roshim/Hoshim (podczas zebrania funkcyjnych), a co najmniej z Shiuso.
-
Gdy wprowadzenie do Fushin nastąpi w czasie koła samu — jedno uderzenie hana daje znak do rozpoczęcia praktyki.
-
Znak oznajmiający koniec Fushin to trzy uderzenia hana.
-
Po zakończeniu Fushin do pracy udają się osoby sprawujące funkcje, pracujące w kuchni oraz wykonujący stałe prace.
-
Osoby, które nie znają swojej pracy tworzą mniejszy krąg, a Shisui przydziela im zadania.