TANGARIO

Każdy przybywający później (po rozpoczęciu Ango) za każdy tydzień spędzany na Ango siedzi 1 dzień tangario. Tradycyjnie tangario trwało 7 dni. 

Słowo tangario oznacza „badanie liścia” (examining a leaf). Także oznacza obserwować światło przesuwające się za papierową zasłoną okna. 

Praktyka z Chin — okres poprzedzający 100-dniowe Ango. Mnisi i mniszki przybywali z całego kraju i praktykowali tangario. Była to też praktyka dla nowicjuszy lub mnichów przybywających do klasztoru — trwała wtedy 5 lub 7 dni. 

Ta praktyka to swoista „pralnia” przygotowująca do Ango oczyszcza ciało i umysł. Cały dzień zazen — bez kinhin (tradycyjnie w klasztorze) - wychodzenie tylko do WC — i wstawanie do posiłków. 

O ile to możliwe — siedzący tangario (dawniej zawsze tak było) są w osobnym pomieszczeniu — odizolowani od reszty społeczności — bez pisania, czytania, kąpania, prysznica... 

Dopiero kiedy tangario zostało zakończone, siedzący uzyskują tożsamość i są przedstawiani społeczności: w ceremonii „Obłoki wkraczające do jaskini pustki” (cave of emptines = Ango) oraz przedstawieni przez Shika w kole pracy. 

Nie ma tangario w czasie sesshin. Osoby przyjeżdżające na parę dni dostają 1 dzień. 

Rozkład dnia (Schedule)                                                                         Zasady (Rules) 

Nie ma pokłonów                                                                                      NIE ROZMAWIAMY 

5:20 Zazen (bez kinhin)                                                                                NIE PALIMY 

6:50 Przerwa (w swoim pokoju)                                                                    NIE KĄPIEMY SIĘ 

7:50 Śniadanie (potem przerwa w swoim pokoju)                                         NIE GOLIMY SIĘ 

9:30 – 12:30 Zazen (bez kinhin)                                                                     NIE CZYTAMY 

12:30 Przerwa (w swoim pokoju)                                                               NIE PISZEMY 

12:50 Obiad (potem przerwa w swoim pokoju)                                      NIE SPACERUJEMY 

14:15 – 17:45 Zazen      (bez kinhin)                                                       NIE LEŻYMY NA MACIEJ 

17:45 Przerwa (w swoim pokoju)                                                            

18:00 Kolacja (potem przerwa w swoim pokoju)            

19:30 Zazen (bez kinhin)                                                                             

 

Uczestnicy Tangario: 

  • Nie wstają na kinhin 
  • Nie śpiewają Okesa gathy, nie podnoszą w czasie tego śpiewu rąk w gassio, nie zakładają rakusu przez cały dzień 
  • Nie uczestniczą w śpiewach i Chi-Kungu 
  • Nie robią gassho przy porannym powitaniu 
  • Nie śpiewają 4 ślubowań – zanim się zaczną wychodzą z zendo 
  • Nie wychodzą z budynku, poza zendo można być tylko u siebie w pokoju 
  • Uczestnicy siedzą ostatnią poranną rundę na miejscu tangario i nie wstają na kinhin. Tangario kończy się ceremonią obłoków. 
  • w czasie 3 godz. zazen przed południem i 4 godz. zazen po południu nie ma kinhin, a z zendo wychodzimy tylko, jeśli musimy wyjść do toalety 
  • w tym czasie nie ma też kiosaku  

CEREMONIA POWITANIA NOWYCH UCZESTNIKÓW ANGO 

PO UKOŃCZENIU PRZEZ NICH TANGARIO 

oraz 

POŻEGNANIA OSÓB WYJEŻDŻAJĄCYCH 

Tangario zakończone jest wieczorem dnia poprzedniego bez żadnych deklaracji. Następnego dnia po porannym serwisie przed końcowymi 3 pokłonami Ino anonsuje: 

„Obłoki wkraczające do jaskini pustki: (dalej mocnym głosem wymienia imiona i nazwiska tych osób prosząc je o przyjście przed ołtarz i ustawienie się po jego prawej stronie (patrząc od ołtarza)) oraz jeśli są takie osoby, wymienia nazwiska osób wyjeżdżających tego dnia (i nieplanujących powrotu) po deklaracji: »Osoby powracające do świata względności...« i ustawia je twarzą do ołtarza po przeciwnej stronie tj. lewej. 

Robimy razem pokłony na stojąco zgodnie z dzwonkami Doana: 

  1. jak zawsze tj. dla Buddy 
  2. bez dzwonka tylko Roshi i Sziuso 
  3. ”Obłoki” robią pokłon dla nauczyciela tj. zwracają się przedtem w jego stronę 
  4. „Obłoki” odwracają się do sanghi i jest pokłon do sanghi — w siassiu 

Dopiero teraz Roshi i Sziuso wychodzą z zendo — porządkowanie poduszek i jeszcze raz siassiu 

Załączniki


Czy ten artykuł był pomocny?