ZAZEN Siedź jak Góra i bądź Jednym z oddechem. Miej otwarte oczy, wzrok skierowany w dół bez opuszczania podbródka. Nie śpij. Utrzymuj nieruchome ciało w wyprostowanej pozycji i czujną mudrę. Gdy przychodzą myśli, pozwalaj im odejść i pozostań z oddychaniem.
KINHIN Kinhin to chodzenie zazen. Postawa jest wyprostowana i pełna godności. Ważne jest, aby przez cały czas utrzymywać jednakowe odstępy pomiędzy osobami. Czuj stopy. Podczas kinhin pozostań w zendo, chyba że pełnisz funkcję, która wymaga pracy w tym czasie. Nie traktuj tego okresu jako przerwy.
CISZA Ciszę należy zachowywać przez całe seshin, z wyjątkiem momentów, gdy ze względów praktycznych konieczne jest jej przerwanie. Utrzymuj energię i uwagę skupioną na dźwięku oddechu. Unikaj kontaktu wzrokowego, dotyku, itp. Poruszaj się po terenie z rękami w siassiu i wzrokiem skierowanym w dół. Pozdrawiamy się nawzajem lekkim ukłonem w siassiu.
GASSIO Gassio (dłonie złożone razem) jest uznaniem naszej wewnętrznej natury Buddy, wyrazem głębokiej wdzięczności i radości, a także pokory i szacunku do Wszechświata. Trzymaj końce palców na poziomie czubka nosa, mniej więcej w odległości pięści od twarzy. Skoncentruj się na czubkach środkowych palców.
BONSZO Wczesnym rankiem i wieczorem bonszo bije przez 15 minut w trzech rundach; 7 minut (akcelerando i jedno silne uderzenie), 5 minut (akcelerando i dwa silne uderzenia) oraz 3 minuty (akcelerando i trzy uderzenia: pierwsze średnie, drugie słabsze i trzecie najsilniejsze). Zawsze pod koniec drugiej rundy uderzeń bonszo powinieneś być już na swoim miejscu. W innych porach dnia bonszo lub han bije przez 7 minut. Kieruj się do zendo jak tylko usłyszysz pierwsze uderzenia.
PRZED PIERWSZĄ RUNDĄ ZAZEN Jak tylko usłyszysz dźwięk hana (drewniany blok uderzany przez 7 minut), idź szybko z powrotem do zendo. Siedź na swoim miejscu jeszcze zanim skończy grać han tak, abyś mógł pozdrowić Roshiego, unosząc ręce w gassio, gdy będzie koło ciebie przechodził. Jeśli się spóźniłeś i Roshi stoi już przed matą Buddy przed ołtarzem, nie wchodź. Stań z rękami w siassiu przy wejściu do zenda i zrób gassio, gdy Roshi będzie koło ciebie przechodził. Gdy Roshi usiądzie, idź na swoje miejsce.
W ZENDO podstawową zasadą jest harmonia grupy. UBRANIE powinno być w ciemnych kolorach, luźne i nie przyciągające uwagi. Krótkie spodnie i bluzki bez rękawów są niestosowne. Nie używaj perfum, "pikających" zegarków czy czegokolwiek innego, co przyciąga uwagę. Wchodząc do zendo powinieneś mieć czyste stopy. W zendo pozostajemy boso, chyba że jest zbyt zimno albo nie pozwalają ci na to problemy zdrowotne. BUTY ustawiaj starannie przed wejściem do zendo i we wszystkich innych miejscach.
ŚPIEWY Postępuj za Doanem. Śpiewaj całym sercem, z brzucha, słuchając innych. Połącz swój głos z innymi. Śpiewaj z natchnieniem, nie wypowiadaj słów mechanicznie.
ORIOKI (posiłki rytualne) Postępuj zgodnie z rytuałem najlepiej jak umiesz. Nie rozglądaj się po zendo, nie patrz na kelnerów, nie przywiązuj się do jedzenia. Po prostu jedz i uważnie używaj sztućców.
SAMU (PRAKTYKA PRACY) Skoncentruj się na zadaniu, które wykonujesz. Unikaj niepotrzebnego mówienia. Bądź skupiony na pracy jako zazen w działaniu.
DOKUSAN Dokusan jest przywilejem osobistego spotkania sam na sam z Roshim Kwongiem. Wykorzystaj tę okazję jak najlepiej.
PRZERWY Podczas przerw odpoczywaj, ale nie rozmawiaj, nie czytaj i pozostań na terenie miejsca, gdzie odbywa się sesshin. Utrzymuj cały czas koncentrację energii. Jeżeli jesteś chory lub z jakichkolwiek innych przyczyn musisz wyjść poza teren, powiedz o tym Ino.
PODSUMOWANIE Pomyśl o prawdziwym znaczeniu, będącym poza słowami tych zasad. Są one jak palec wskazujący na księżyc. Bez przywiązywania się do palca, czy do słów, idź w kierunku, który wskazują. W ten sposób, patrząc oczami i słuchając uszami, z pewnością doświadczysz Dharmy.